Attitude
Lezing: Klaas Koetje, schrijver
en videokunstenaar en recensent bij kunsthuis Syb.
- Klaas Koetje
Voorwoord Klaas Koetje
Geachte aanwezigen.
Toen Wouter mij vroeg om een korte lezing over zijn video "Kunst voor
het volk!" te geven, heb ik lang moeten nadenken. Na enig overleg met
de kunstenaar in kwestie ben ik overstag gegaan. Sinds een jaar of vier ben
ik enigszins bekend geraakt met het werk van Wouter Jansen. Afgelopen jaren
verschenen met enige regelmaat in de Groninger pers artikelen over het werk
van de kunstenaar. Zoals veel hedendaagse jonge kunstenaars richt Wouter zich
momenteel op videokunst. De videokunst heeft een relatief niet al te lange
geschiedenis. In de jaren zestig voortgekomen uit performanceregistraties,
bereikte de videokunst bij grondleggers als Nam June Paik zijn status aparte.
De laatste jaren is mede dankzij de verbeterde bereikbaarheid van het medium
het aantal videokunstenaars explosief gestegen. Dit met niet altijd even kwalitatief
resultaat. De trukendozen van montageprogrammas zoals adobes premiere
en apples final cut pro werken goedkoop effect bejag en esthetisch inhoudloze
videoproducties van jonge "kunstenaars" in de hand.
"Kunst voor het volk"
In de week van 22 november tot en met 29 november vorig jaar houd beeldend
kunstenaar Wouter Jansen in het kader van de tentoonstelling "You're
just an object in my eyes" enkele zogenaamde gratis bier performances
/ happenings. In de performances speelt het publiek, dat het gratis bier consumeert,
de hoofdrol. Op verschillende locaties, zoals in kunstpaviljoen Wolfslaar
te Breda tijdens de opening van "You're just an object in my eyes"
gaf Wouter Jansen acte de presence met zijn performances. De BN / De stem,
(de regionale krant van Breda en omstreken) publiceerde zaterdag 23 november
een artikel over performances waarin hij te kennen gaf dat het hem om de zogenaamde
"vereftelingisering" van de beeldende kunst te doen is. (Met vereftelingisering
doelt beeldend kunstenaar Jansen op een recente ontwikkeling in de beeldende
kunst waarbij bezoekers-aantallen een hogere prioriteit schijnen te hebben
dan kwalitatief inhoudelijke kunstwerken).
(korte stilte, klassiek slokje water)
In het academiegebouw van de beeldende kunst opleiding Sint Joost werd op
dinsdag 26 november een uitzending van "Gratis bier radio" gehouden.
Een viertal door Jansen uitgenodigde d-jay's bracht via een illegale piraten-zender
experimentele muziek. Tijdens de uitzending was er om half vijf smiddags
de mogelijkheid om mee te doen aan een van de performances, dat wil zeggen
een gratis biertje, of meerdere biertjes achterover te slaan onder het genot
van de radio-uitzending die in het vertrek naast de performance aan de gang
was. Ongeveer vijftien bierdrinkende kunstenaars in spé dronken een
aantal kratten Grolsch en Bavaria leeg. In de nacht van vrijdag 29 november
op zaterdag 30 november werden de performances afgesloten met een gratis bier
actie in de openbare ruimte bij de ingang van cultureel centrum "de Mezz"
te Breda. Alle performances zijn door de kunstenaar op video vastgelegd.
De video "Kunst voor het volk" houdt het midden tussen een performance
registratie, een documentaire en een videoclip. In de video zien we verschillende
"performers" (lees: bier drinkers) in actie, een fictieve overval
op een slijterij. In korte fragmenten wordt de kijker getrakteerd op de meningen
van diverse deelnemers aan de performances. Het nummer "mindless girl
chasing" van de No-Goods uit Meppel zorgt voor een videoclip-achtige
vaart in de video.
De film simpelweg als een muziek video af te doen is echter niet mogelijk,
de pretentieuze titel; "Kunst voor het volk!" suggereert immers
iets totaal anders.
Wat voor een effect denkt Jansen met deze titel te sorteren?
Afgezien van het feit dat we in de gehele film geen volk zien, slechts wat
studentikoos gezuip in de marge, is de kunst in deze video ver te zoeken.
Kunst voor het volk?
Is bier kunst?
Wie is het volk?
Of dient men soms eerst een dozijn halve liters achterover te slaan voordat
men iets van dit "meesterwerk" van Jansen begrijpt?
Buiten de overbodige (semi-)intellectuele academische hersenspinsels van verschillende
studenten in de film kan men ook vraagtekens plaatsen bij het camerawerk en
de stijlvastheid in de video.
Aangenomen dat Jansen mijn punt, het puur op toeval berustende camerawerk,
bewust hanteert dan blijft voor het mij de vraag waarom student Jansen na
een dertig seconden film plotsklaps besluit dat hij ineens de performanceregistratie
wil combineren met speelfilmachtige elementen.
Ik ken Wouter als een aardige jongen met een jeugdig enthousiasme voor de
kunst, maar begrijp weinig tot niets van zijn neigingen om zijn "performance
deelnemers" te misbruiken en te bespotten.
Komt dat voort vanuit zijn attitude naar de performancekunst?
Wanneer de bespotting en het misbruik van publiek doel is van de video, dan
is Jansen daar niet echt in geslaagd, "Het zou iets omlaag kunnen halen,
maar dat doet het ook niet echt" aldus een van de bierdrinkende performers
in deze video.
Wat is er mis mee, wanneer men vanuit een solidariteitsgevoel ten opzichte
van een collega een biertje mee drinkt?
Of ten behoeve van de kunstenaar een mening voor de camera geven?
Het is overduidelijk dat Jansens beslissing om dit meesterwerk te maken
meer samenhangt met het budget dat er voor studenten tweede fase beschikbaar
is, dan met artistiek inhoudelijke argumenten.
Goed en wel, in beschouwing genomen dat Jansen deze bovengenoemde argumenten
over het hoofd heeft gezien dan blijft artistiekerige verwerking en de gebrekkige
stellingname over Jansens onderwerp; Kunst voor het volk, door mijn
hoofd spoken.
Wat wil Jansen met de video zeggen?
Wat wil Jansen?
Wil hij kunst voor het volk maken?
Wat wil hij zeggen?
Wil hij het volk belachelijk maken?
Wil hij een speelfilm maken?
Wil hij het studenten leven, in haar bier- en pizza-mentaliteit belachelijk
maken?
Laten we eerst maar eens kijken.
--VIDEO VERTONING-- (zie links onder aan de pagina)
Goed
Dit werk van Jansen, Jansen, de naam zegt het eigenlijk al, burgerlijke middelmatigheid
troef, overstijgt in geen geval de bier- und wurstmentaliteit die het behandeld.
De in media ruimschoots aangekondigde zogenaamde uitdieping van de vereftelingisering
van de hedendaagse kunst blijft in de film hangen in studentikoos geleuter,
dat de kunstenaar-student gebruikt om zijn eigen visie te camoufleren.
Zo die überhaupt bestaat.
Ik dank u voor uw aandacht
En te downloaden Kunst voor het volk! in realformaat
/ quick
time
Foto's en geluidsfragment (flash) van de lezing: klik
hier
Over de gratis-bier-performances: klik
hier
Wouter Jansen, Amsterdam
2003.