Over
mijn projecten
Happyproducts
Film
Projecten
in the media
Samenwerkingsverbanden
Videoweek
Sign
Gratis
bier
Lezing
Over
mijn projecten
Happyproducts
Film
Projecten
in the media
Samenwerkingsverbanden
Videoweek
Sign
Gratis
bier
Lezing
Over
mijn projecten
Happyproducts
Film
Projecten
in the media
Samenwerkingsverbanden
Videoweek
Sign
Gratis
bier
Lezing
|
|
- happyconomy projecten
(inleidende tekst) -
Mediagebruik en de televisiecultuur
Ik werk in principe niet in een bepaald medium. Ik gebruik het medium
waar het werk om vraagt. Sinds drie jaar werk ik met name met video.
Video of beter gezegd de televisie beschouw ik als de grootste beeldbepaler
van de hedendaagse cultuur. Ik ben het eens met een jonge schrijver
zoals Thomas van Aalten wanneer hij zegt dat een avond zappen een
uitermate accuraat beeld geeft van de hedendaagse cultuur. Dat de
televisie de cultuur niet alleen weergeeft maar ook in een grote
mate bepaalt, is voor mij niet een gegeven om eindeloos tegen te
ageren. Het is eerder een feit om als kunstenaar rekening mee te
houden.
Videovertoningen
Videovertoningen gaan door een onbewuste of bewuste vergelijking
met de televisie een directe relatie c.q. vergelijking met de dagdagelijkse
cultuur aan. Dat maakt voor mij de beeldbuis bij uitstek een geschikt
medium voor mijn werk. Via dit medium kan ik op rechtstreekse wijze
theoretische reflecties integreren in mijn werk. Bij het maken van
mijn films maak ik gebruik van stijlmiddelen uit de televisiewereld
zoals de documentaire, de speelfilm en de videoclip.
Gratis bier performances
Uitgangspunt voor dit werk is het cliché Kunst voor
het volk en daarop voortbordurend de volgende stelling; Kunst
voor het volk?, het volk wil helemaal geen kunst, het volk wil liever
consumeren, ik geef het volk wat ze willen, bier!. Een week
lang heb ik in Breda en omgeving bier uitgedeeld. Ik wilde bij het
publiek heftige reacties losmaken door middel van agressieve aankondigingen
zoals het in ranzige letters aanbrengen van de tekst: Gratis
Bier!, 16:30 in de academie pal naast de ingang van de kunstacademie
in Breda en met het versturen van een persbericht met de pretentieuze
stelling: De kunstenaar staat buiten en boven de maatschappij.
Kunst voor het volk!De video die ik naar aanleiding van de bovengenoemde
performances heb gemaakt; Kunst voor het volk! houdt
het midden tussen een performanceregistratie, een documentaire en
een videoclip. In de video zien we verschillende performers
(lees: bierdrinkers) in actie, in rode blokletters de tekst: Kunst
voor het volk! en een fictieve overval op een slijterij. In
korte fragmenten wordt de kijker getrakteerd op de meningen van
diverse deelnemers aan de performances. De trashmuziek zorgt voor
een videoclipachtige vaart.
Lachende bomen
In de videofilm Lieftallig kleinschalig terrorisme 1.2
worden de bomen en stenen in de omgeving van Zuidwolde een middelgroot
dorp in Drenthe, vervrolijkt met een neus, ogen en lachende
mond van papier en eiwit. Een maand lang werd de regionale bevolking
in het alledaagse leven geconfronteerd met een flinke dosis vrolijkheid.
Beelden van lachende bomen en reacties van dorpsbewoners, toeristen
en de politie vormen een weergave van het tijdelijke fenomeen dat
de vrolijke gezichtjes in het dorp veroorzaakten.
Vrolijk existentialisme:
"Lieftallig kleinschalig terrorisme 1.2"
De statements in het begin van de video refereren aan een existentialistische
houding; De mens handelt om de baas te zijn over zijn eigen leven,
in feite zoekt hij naar het geluk. In zijn / haar handelingen (lees:
kunstproductie) zoekt de kunstenaar naar het geluk. Of dat geluk
voor de kunstenaar nu bestaat uit de zingeving van het leven, een
betere kunstenaar zijn dan de anderen of een eigen visie op de postmoderne
maatschappij. De kunstenaar blijft, net zoals iedereen, veroordeeld
tot het zoeken naar geluk. De (semi-)intellectuele statements in
de bovengenoemde film, zoals: "The constant reflecting process
in art, will confront the artist with his own existence, which therefore
will be emphasised" spelen in op de relatie kunstenaar-kunstproductie.
De lachende bomen en stenen zijn gelukkig, de totale productie van
de kunstenaar is gelukkig. Twee jaar lang heb ik mijzelf en mijn
publiek door de beperking tot het maken van alleen maar vrolijk
werk (te zien op www.happyconomy.nl) een masker voorgehouden. Wanneer
men achter dit vrolijke masker gaat zoeken, kan er verwarring ontstaan.
Achter de keuze voor een vrolijk, kinderlijk onschuldig masker lijkt
of een ongekende naïviteit of een diep tragische existentiële
motivatie te liggen.
|